Kangurki poznają Hajnówkę- podsumowanie Innowacji Pedagogicznej "Hajnówka- moja mała Ojczyzna"
Kończy się rok szkolny, a wraz z nim innowacja pedagogiczna edukacji regionalnej „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana w Przedszkolu Nr 2 im. Kubusia Puchatka. Nadrzędnym celem innowacji było kształtowanie wśród dzieci poczucia własnej tożsamości, poprzez zapoznanie się z historią i dziedzictwem kulturowym Hajnówki, przy jednoczesnym formowaniu postaw zaangażowania się w życie środowiska lokalnego. W czasie wycieczek oraz zajęć przekazywano dzieciom wiedzę związaną z najbliższym otoczeniem: rodziną, tradycjami, miejscowością i regionem. Innowacja pedagogiczna „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana była w roku szkolnym 2023/2024 w grupie II „Kangurki” (3 i 4-latki) od 1 grudnia 2023r. do 17 czerwca 2024r.
Działaniem innowacyjnym było prowadzenie tablicy pamiątkowej zajęć i wycieczek w sali przedszkolnej. Tablica była na bieżąco uzupełniana zdjęciami, a dzieci tworzyły własne mapy pamięciowe w oparciu o wspomnienia dotyczące danych miejsc w Hajnówce. Od 13 do 16 czerwca 2024r. nastąpiło podsumowanie innowacji- omawiana była tematyka tygodniowa „Moja miejscowość”. Dzieci nazywały i wspominały wycieczki przy okazji projekcji zdjęć na tablicy multimedialnej.
Innowacja okazała się wspaniałą przestrzenią do rozwijania poczucia przynależności do miasta. Wiele miejsc dzieci określały jako znajome, w niektórych pracowali ich rodzice czy członkowie rodziny, a inne były stałym punktem ich drogi do przedszkola. W styczniu dwoje dzieci wzięło udział w plastycznym konkursie ogólnopolskim „Czy wy wiecie co turysta może zwiedzić w moim mieście?”. Była to okazja do ocenienia przez dzieci co najbardziej podoba im się w mieście.
Poprzez zajęcia i wycieczki zrealizowano następujące cele:
Zrealizowane działania:
Podczas ewaluacji i oglądania zdjęć oraz pocztówek z Hajnówki znalazło się kilka miejsc, których dzieci nie potrafiły nazwać, ponieważ nie odbyły się tam wycieczki. W związku z tym organizatorki postanowiły kontynuować innowację w przyszłym roku szkolnym. Zmianą będzie forma kolekcjonowania zdjęć z wycieczek. Obecną tablicę zastąpi album w formie A4, który dzieci będą mogły brać w dogodnej dla siebie chwili i wspólnie oglądać wykonane fotografie, a przez to rozwijać w sobie emocjonalny stosunek do ich małej Ojczyzny.
Autorki innowacji: mgr Agata Majewska-Iwaniuk, mgr Joanna Baczyńska
Opis galerii zdjęć: Na fotografiach widoczne są dzieci na wycieczkach i podczas działań realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej "Hajnówka- moja mała Ojczyzna"
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „SPRAWNE RĄCZKI MAM – TERAPIA RĘKI U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM".
W roku szkolnym 2022/2023 w Przedszkolu nr 2 im. Kubusia Puchatka” przez Panią Agnieszkę Charytonow została opracowana innowacja metodyczna pt. „Sprawne rączki mam – terapia reki u dzieci w wieku przedszkolnym". Innowacja „Sprawne rączki mam” była odpowiedzią na zauważone problemy dzieci w zakresie sprawności motorycznych zarówno w obrębie motoryki małej jak i dużej, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Zaproponowane w innowacji pedagogicznej zajęcia pozwoliły dzieciom na usprawnienie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców oraz dostarczenie wrażeń dotykowych umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabycie umiejętności ich rozróżniania, jak również doskonalenia czynności samoobsługowych oraz pobudzenie zainteresowań i aktywności własnej dziecka. Wykorzystanie różnego rodzaju ćwiczeń i zabaw pomogło dzieciom rozwinąć siłę i giętkość palców, rąk i ramion. Ćwiczenia wpłynęły pozytywnie na koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność manualną. Czas spędzony na zabawach i ćwiczeniach manualnych pomógł dzieciom zbudować solidne podstawy konieczne do nauki szybkiego, płynnego i czytelnego pisania oraz do szybszej adaptacji w warunkach szkolnych. Autorka innowacji: Agnieszka Charytonow
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
"INNOWACYJNOŚĆ METODY BATII STRAUSS W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ"
Metoda aktywnego słuchania muzyki została stworzona przez Batii Strauss, nauczycielkę muzyki z Izraela, która propagowała muzykę klasyczną oraz ludową innych krajów. Przez aktywne słuchanie, czyli czynne uczestnictwo dzieci w odbiorze danego utworu, metoda B.Strauss pozwala na przybliżenie dzieciom muzyki.
Metoda ta polega na połączeniu różnych form aktywności muzycznej: słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Takie działanie pozwala uczestnikom w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieła muzycznego; formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę. W trakcie aktywnego słuchania muzyki dzieci mimowolnie poznają strukturę utworu muzycznego, poprzez różnicowanie jego części, powtarzanie elementów. Dzięki tej metodzie dzieci kształcą swoją wyobraźnię dźwiękową, odczuwają i przeżywają radość wspólnoty tworzenia. W danym utworze muzycznym mogą pełnić różne role. Raz występują w roli wykonawcy, a za chwilę wcielają się w dyrygenta. Według Batii Strauss słuchanie muzyki powinno zawierać jak najwięcej elementów i maksymalnie wykorzystywać dostępne środki wyrazu i ekspresji. Nie każde dziecko musi zostać muzykiem, nie każde może mieć słuch muzyczny, dzięki tej metodzie każde dziecko może odbierać, przeżywać i interpretować utwór muzyczny.
Metoda ta prócz wyżej wymienionych zalet posiada jeszcze jedną – najważniejszą, otóż ma ona charakter terapeutyczny. Terapia przez muzykę, czyli muzykoterapia dotyczy usuwania wielu defektów w rozwoju dziecka opóźnień sfery słuchowej, ruchowej, wzrokowej, mowy itp. Podczas działań tą metodą możemy wyróżnić muzykę pobudzającą (aktywizująca) i muzykę uspokajającą (relaksacyjną)
Muzyka aktywizująca ma wyraźny rytm, który domaga się reakcji ze strony słuchacza, właśnie przy niej dzieci mają ochotę tańczyć, klaskać, przytupywać przygrywać na instrumentach perkusyjnych.
Muzyka relaksacyjna jest melodyjna i łagodna nie ma w niej mocnych uderzeń, nagłych zmian wysokości dźwięków. Poprzez wsłuchiwanie się w utwory relaksacyjne zmniejsza się stężenie hormonu stresu we krwi i zwiększa się działanie kojące na tę część mózgu, który odpowiada za emocje. Autorka innowacji: Małgorzata Palenceusz
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Innowacja pedagogiczna „Terapia pedagogiczna z elementami SI - wsparciem rozwoju dziecka".
W roku szkolnym 2020/2021 w Przedszkolu nr 2 im. Kubusia Puchatka” opracowana została innowacja metodyczna pt. „„Terapia pedagogiczna z elementami SI -wsparciem rozwoju dziecka". Innowacją objęte zostały dzieci, które posiadały Diagnozę procesów integracji sensorycznej przeprowadzonej przez Poradnie specjalistyczne poza terenem przedszkola, wraz z zaleceniami do przedszkola o udziale dzieci w zajęciach z terapii prdagogicznej z SI. Innowacja była realizowana przez terapeutę jako cykl zajęć prowadzonych systematycznie, raz w tygodniu, przez cały rok szkolny 2020/2021.
Głównym celem wprowadzanej innowacji było: stymulowanie rozwoju dziecka-usprawnianie funkcji integracji sensorycznej- wzmocnienie procesów nerwowych, odpowiedzialnych za określone umiejętności; rozwijanie kompetencji komunikacyjnych; wspieranie rozwoju dziecka poprzez działania wielozmysłowe; rozwijanie zaburzonych funkcji systemu percepcyjno–motorycznego: percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, motoryki; wyrównywanie szans edukacyjnych. Zajecia dostosowane były do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. W innowacji realizowane były zabawy sensoryczne, manipulacyjne, konstrukcyjne, badawcze, dydaktyczne i rytmiczno-ruchowe.
Autorka innowacji: Agnieszka Charytonow
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Innowacja Pedagogiczna „Czytanie na dużym ekranie” - multimedialne zajęcia wspomagające poznawanie liter i czytanie dzieci 6 - cioleltnich
W roku szkolnym 2019/2020 w Przedszkolu Nr 2 im. Kubusia Puchatka w Hajnówce realizowana była Innowacja Pedagogiczna „Czytanie na dużym ekranie”- multimedialne zajęcia wspomagające poznawanie liter i czytanie dzieci 6-cioletnich. W realizację innowacji zostało włączonych 16 sześciolatków z grupy V „Tygryski”. Innowacja pedagogiczna trwała od listopada 2019r. do maja 2020r., która miała stworzyć możliwość poszerzenia oferty przedszkola o nowoczesne techniki nauki czytania, rozwinąć umiejętności posługiwania się mediami. Miała również rozbudzić u dzieci zainteresowanie językiem ojczystym i uatrakcyjnić sposób nauczania liter. Za jej nadrzędny cel obrano rozwijanie kreatywności i kompetencji cyfrowych dzieci, a dokładniej: bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych jako priorytet edukacyjny sprecyzowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rok 2019/2020.
Innowacja zakładała również wzbogacenie treści, metod i celów zawartych w programie wychowania przedszkolnego dodatkowymi materiałami multimedialnymi. Wpisywała się ona w treści przyjętego programu przedszkolnego „Nasze przedszkole” M. Kwaśniewskiej, W. Żaby-Żabińskiej. W działaniach innowacyjnych chodziło głównie o wykorzystanie w pracy ogólnodostępnych platform edukacyjnych, zawierających materiały do tablicy interaktywnej, przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Co więcej, tablica interaktywna miała umożliwić dzieciom lepsze zrozumienie krótkich czytanek, ilustracji czy filmów.
Autorkami innowacji były: Agata Majewska - Iwaniuk, Mariola Krawczyńska
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Innowacja pedagogiczna „Z kodowaniem za pan brat”
W roku szkolnym 2019/2020 w Przedszkolu nr 2 im. Kubusia Puchatka” opracowana została innowacja programowo – metodyczna pt. „Z kodowaniem za pan brat”. Innowacja jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.
Do stworzenia innowacji zainspirował nas udział w programie edukacyjnym Uczymy dzieci programować, zdobyte w nim doświadczenia, oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
Innowacja była realizowana w przedszkolu od października 2019r. do czerwca 2020r. w grupach : IV Puchatki i V Sówki w ramach koła programowania.
Autorkami innowacji były : Joanna Baczyńska i Barbara Kiślak
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Innowacja pedagogiczna „Mały Miś w świecie wielkiej literatury. Edukacja czytelnicza dzieci w wieku przedszkolnym” w grupie I
W roku szkolnym 2018/2019 w Przedszkolu nr 2 im. Kubusia Puchatka w Hajnówce była realizowana innowacja pedagogiczna „Mały Miś w świecie wielkiej literatury. Edukacja czytelnicza dzieci w wieku przedszkolnym”. Innowacja powstała w oparciu o projekt o tym samym tytule autorstwa Anety Konefał, dyrektora Przedszkola Publicznego nr 1w Kolbuszowej. Została uzupełniona i zmodyfikowana zgodnie z potrzebami naszej grupy przez Beatę Środę i Bożenę Janicka. Nauczycielki posiadały zgodę autorki projektu na wykorzystanie materiałów i opracowań na potrzeby własnej innowacji. Innowacja była realizowana w przedszkolu od września 2018r. do maja 2019r. w grupie "Kangurków”(3- latki). Główny cel to rozwijanie czytelnictwa oraz współpracy między przedszkolami i środowiskiem rodzinnym dziecka.
Innowacja składała się z 6 modułów: Mały Miś – czytające przedszkolaki, Mały miś uczy samodzielności, 100- lecie niepodległości. Pokaż radość przedszkolaku!, Kulinarne warsztaty z Małym Misiem, Kuferek Kreatywności Małego Misia, Misiowe aktywności sportowe.
W świat literatury wprowadzała dzieci postać misia Tulisia. Do czytania w przedszkolu zostali zaproszeni rodzice oraz przedstawiciele różnych zawodów. Przedszkolaki odbyły czytelniczą podróż z misiem, zdobywając umiejętności i wiadomości określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Innowacja zakończyła się wręczeniem dyplomów dla dzieci i podziękowań dla rodziców, cieszyła się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci, co jest najlepszą reklamą i świadczy o samej innowacji.
Autorkami innowacji były: Beata Środa i Bożena Janicka
PROJEKT NA PLATFORMIE eTWINNING 'MAGIA ZIMOWYCH ŚWIĄT W PRZEDSZKOLU' W GRUPIE V "SÓWKI"
W roku szkolnym 2018/2019 w Przedszkolu nr 2 im. Kubusia Puchatka opracowana została innowacja organizacyjno - metodyczna : Projekt na platformie eTwinning "Magia zimowych świąt w przedszkolu".
Cele projektu:
-zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami świątecznymi;
-wzmacnianie więzi rodzinnych;
-integracja w grupie przedszkolnej;
-nawiązywanie nowych znajomości z innymi członkami projektu,
-praca metodą projektu eTwinning;
Realizatorzy projektu:
1. Przedszkole nr 2 im. Kubusia Puchatka w Hajnówce, grupa „Sówki” Joanna Baczyńska, Ewa Horosz
2. Przedszkole nr 4 w Elblągu, grupa „Biedroneczki” Agnieszka Zamor, Monika Sowińska
3. Przedszkole nr 3 w Tychach, grupa „Jagódki” Alicja Krzysztoszek
4. Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 4 w Bartoszycach, grupa „Motylki”Dorota Krupińska
5. Przedszkole z Francji Edith Raza
Każdy partner projektu realizował projekt we własnej grupie przedszkolnej w swojej placówce. Przedszkola łączyły wspólne działania i cele projektu. Rodzaj planowanych zadań był ustalony z poszczególnymi opiekunkami projektu.
Zrealizowane działania :
- własnoręczne wykonanie kartek świątecznych i wysyłka ich pocztą tradycyjną do wszystkich przedszkoli biorących udział w projekcie,
-spotkania ze Świętym Mikołajem
-spotkania świąteczne z rodzicami (warsztaty lub przedstawienie dla rodziców)
- pieczenie i ozdabianie pierniczków
-zabawy ruchowe na świeżym powietrzu;
-las zimą- spotkanie z leśniczym (wyprawa do nadleśnictwa, spacer po parku miejskim );
-zabawa choinkowa w przedszkolu ;
-przygotowania i obchody Dnia Babci i Dziadka w przedszkolu,
-Walentynki w przedszkolu.
Efekty pracy partnerskich przedszkoli były prezentowane na TwinSpace. Na zakończenie projektu powstał kolaż ze zdjęć przedstawiający działania wszystkich uczestników projektu eTwinning.
Autorkami innowacji były : Joanna Baczyńska i Ewa Horosz
„Wędrująca książeczka – promowanie ojczystej mowy”
Program edukacji czytelniczej
W roku szkolnym 2017/2018 w Przedszkolu nr 2 im Kubusia Puchatka w Hajnówce opracowana została innowacja programowo- metdyczna pt."Wędrująca książeczka - promowanie ojczystej mowy". Celem głównym innowacji było rozwijanie u dziecka zainteresowań czytelniczych. Założeniem innowacji było nawiązanie współpracy pomiędzy przedszkolem a domem rodzinnym dzieci. Zaproponowanie rodzicom alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu z dzieckiem. Rodzice oraz członkowie rodzin mieli możliwość odwiedzania dzieci w przedszkolu i wspólnego czytania książeczek. Dzieci przynosiły z domu swoje książki, aby móc je udostępnić innym poprzez zabawę w przedszkolną biblioteczkę. Każde dziecko otrzymało swoją kartę czytelnika, na której wypisywane były dane dotyczące wypożyczeń.
Inne działania dotyczące innowacji to:
- uzupełnianie biblioteczki o nowe pozycje;
- codzienne czytanie dzieciom literatury dziecięcej z naciskiem na utwory o tematyce patriotycznej (100-lecie Niepodległości Polski);
- wycieczkie do księgarni, biblioteki;
- prowadzenie zajęć edukacyjnych dotyczących książek;
- zapraszanie rodziców na wspólne czytanie dzieciom:
- "Dzieci- dzieciom"-
wykorzystywanie umiejętności czytelniczych dzieci do czytania książeczek całej grupie lub w grupach – współpraca z absolwentami Przedszkola nr 2;
- Przedszkolny Konurs Poezji Patriotycznej "Polska- moja ojczyzna";
- swobodne zabawy teatralne inspirowane literaturą.
Autorkami Innowacji był zespół do spraw promocji czytelnictwa:
mgr Bożena Janicka, mgr Beata Środa, mgr Agata Majewska – Iwaniuk, mgr Barbara Grosz
.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „JA I MOJA SUPER BABCIA I DZIADEK”.
W roku szkolnym 2017/2018 w Przedszkolu nr 2 im Kubusia Puchatka w Hajnówce opracowana została innowacja metodyczno – organizacyjna pt. „Ja i moja super babcia i dziadek”.
Innowacja obejmowała dzieci 3 letnie z grupy I Biedroneczki oraz ich dziadków i babcie i polegała na obecności dziadków na różnych zajęciach w przedszkolu. Celem
innowacji było: wzbogacanie relacji między dziadkami i dziećmi poprzez różne formy zabawy, zaspakajanie potrzeb dzieci w zakresie: rozwijania zainteresowań czytelniczych, przyrodniczych, kulinarnych, plastycznych, ruchowo – muzycznych, rozwijanie wyobraźni, wrażliwości, empatii poprzez przebywanie dzieci z osobami starszymi, stwarzanie warunków do rozwoju dziecka, pozytywnego kreowania przez dziecko obrazu swojej osoby, integrowania więzi rodzinnych poprzez wspólne działania dziadków i dziecka w przedszkolu, wzmacnianie współpracy przedszkola ze środowiskiem rodzinnym. Działania, które odbyły się w ramach innowacji to: „Poranek z babcią i dziadkiem” poranne czytanie opowiadań i bajek przez zaproszonych dziadków; spotkanie z panem policjantem z KPP w Hajnówce –prelekcja „Bezpieczeństwo ludzi starszych”; uroczystość „Dzień babci i dziadka”. wycieczka do „Chatki Baby Jagi” w Orzeszkowie; warsztaty kulinarne „Walentynkowe babeczki”; zakładamy wiosenny ogródek w sali - zajęcia warsztatowe; warsztaty plastyczno-techniczne „Wielkanocne jajko”; warsztaty kulinarne dla dzieci i dziadków „Kolorowy i zdrowy świat przedszkolaka”.
Autorkami innowacji były: Agnieszka Charytonow, Ewelina Wasiluk.
Innowacja Pedagogiczna „Z angielskim poznaje swiat”
W roku 2016/2017 w naszym przedszkolu prowadzona byla Innowacja
organizacyjno - metodyczna.Innowacja zostaly objete chetne dzieci z grupy
5 i 6-latków. Glównym celem programu Kola jezyka angielskiego
„Z angielskim poznaje swiat” realizowanego w ramach innowacji
pedagogicznej byl wzrost efektywnosci nauczania jezyka angielskiego oraz poglebienie
zainteresowania kultura krajów anglojezycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
Autorkami Innowacji sa:
mgr Agata Majewska- Iwaniuk
mgr Ewa Horosz
mgr Julia Prokopiuk
INNOWACJA ORGANIZACYJNA: I MIEDZYPRZEDSZKOLNY TURNIEJ
UKLADANIA PUZZLI „ZOSTAN MISTRZEM PUZZLI”
POD HONOROWYM PATRONATEM BURMISTRZA MIASTA HAJNÓWKA
W roku szkolnym 2015/2016 w Przedszkolu nr 2 w Hajnówce
opracowana zostala innowacja organizacyjna i wpisana do rejestru innowacji
pedagogicznych prowadzonego przez Podlaskiego Kuratora Oswiaty - I MIEDZYPRZEDSZKOLNY
TURNIEJ UKLADANIA PUZZLI „ZOSTAN MISTRZEM PUZZLI” POD HONOROWYM
PATRONATEM BURMISTRZA MIASTA HAJNÓWKA. Innowacja powstala z inicjatywy
Pani dyrektor Iwony Raszkiewicz oraz nauczycielek: Agnieszki Charytonow, Eweliny
Wasiluk i Eugenii Kazimiruk i zrealizowana byla w terminie 06.06.2016 - 7.06.2016
roku w oparciu o podstawe prawna: Rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 09.04.2002 r. (Dz. U. Nr 56/2002, poz. 506) w sprawie warunków
wprowadzenia dzialalnosci innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne
szkoly i placówki oraz Ustawe o systemie oswiaty z dnia 07.09.1991
r. (Dz. U. Nr 256/2004, poz. 2572 z pózniejszymi zmianami).
Jej glównym celem byla popularyzacja ukladania puzzli jako ciekawej
formy spedzania czasu wolnego u dzieci, rozwijaniu ich kreatywnosci, umiejetnosci
manualnych, umyslowych i estetycznych. To równiez integracja srodowiska
dzieci i nauczycieli przedszkoli miasta Hajnówka. Dzieki koniecznosci
wyszukiwania i dopasowywania elementów dziecko cwiczy sprawnosc manualna
dloni, tzw. mala motoryke, rozwija wyobraznie, spostrzegawczosc oraz zdolnosci
róznicowania figur. Ponadto, zabawa ta rozwija w dziecku wiare we wlasne
mozliwosci oraz umacnia myslenie przyczynowo-skutkowe. Dziecko widzi siebie
jako sprawce zmian, które zachodza w wyniku jego przemyslanych dzialan.
Puzzle wymagaja od dziecka kontroli bledów, dzieki której dziecko
samo osadza, co zrobilo zle i poprawia tak, aby zadanie zostalo wykonane prawidlowo.
Poprzez zabawe, puzzlami dziecko uczy sie kontrolowac swoje ruchy zgodnie
z wlasna wola, koncentrowac, planowac, cwiczyc umysl, szukac rozwiazan i powtarzac,
co niewatpliwie stanowi podstawe kreatywnosci. Turniej adresowany byl do przedszkolaków
w wieku 4-5-6 lat. W dwudniowym turnieju uczestniczylo 58 przedszkolaków
podzielonych na 2 osobowe druzyny z hajnowskich przedszkoli: Przedszkola Nr
1 w Hajnówce, Przedszkola Nr 2 w Hajnówce, Przedszkola Nr 3
z Oddzialami Integracyjnymi w Hajnówce, Przedszkola Nr 5 z Oddzialami
Zlobkowymi w Hajnówce. Trójka bardzo wytrwalych i szybkich druzyn
ustalila kolejnosc miejsc w finale. Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody rzeczowe
oraz dyplomy.
Organizatorzy: Dyrektor Iwona Raszkiewicz, nauczycielki
: Agnieszka Charytonow, Ewelina Wasiluk, Eugenia Kazimiruk 25.06.2016
INNOWACJA ORGANIZACYJNA I EDYCJI FESTIWALU TANCA „PO PROSTU TANCZ” POD HONOROWYM PATRONATEM BURMISTRZA MIASTA HAJNÓWKA (KWIECIEN 2015 r.)
Zgodnie z nowelizacja Rozporzadzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9
kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia dzialalnosci innowacyjnej
i eksperymentalnej przez publiczne szkoly i placówki (Dz.U. z 2002r.
nr 56, poz. 506), która weszla w zycie 1 wrzesnia 2011 r.
W Przedszkolu nr 2 w Hajnówce zostala opracowana innowacja I edycji
Festiwalu Tanca „ Po prostu tancz” Pod Patronatem Burmistrza Miasta,
która miala charakter innowacji organizacyjnej. Zgloszone rozwiazanie
zostalo wpisane do rejestru innowacji prowadzonego przez Podlaskiego Kuratora
Oswiaty. Inspiracja do stworzenia innowacji bylo kilka czynników. Jednym
z nich byla obserwacja umiejetnosci wokalnych i tanecznych wychowanków
Przedszkola nr 2 w Hajnówce. Dzieci z duza swoboda wystepowaly w przedszkolnych
uroczystosciach, imprezach w ramach promocji placówki w srodowisku,
wykazujac zainteresowania w zakresie umiejetnosci wokalnych i tanecznych.
Stad pojawil sie pomysl opracowania innowacji pedagogicznej, która
jest propozycja rozszerzenia tresci z zakresu edukacji tanecznej. Istotnym
czynnikiem uzasadniajacym wprowadzenie innowacji polegajacej na rozwijaniu
uzdolnien wychowanków jest fakt wyjscia naprzeciw oczekiwaniom dzieci
i ich rodziców. I edycja Festiwalu tanca „Po prostu tancz”
Pod Honorowym Patronatem Burmistrza Miasta Hajnówka miala na celu popularyzacje
tanca wsród dzieci, integracje srodowisk przedszkolnych; promocje mlodych
talentów; rozwijanie ekspresji ruchowej uczestników; poszerzanie
idei wszechstronnej edukacji muzycznej poprzez ruch; propagowanie róznorodnych
form taneczno-ruchowych; wymiana nowych pomyslów zwiazanych z tancem,
choreografia oraz ksztalcenie umiejetnosci tanecznych uczestników.
W festiwalu udzial wzielo 107 osób. Uczestnikami byly dzieci z wszystkich
przedszkoli hajnowskich oraz Oddzialu Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej
w Orzeszkowie. Organizatorzy: Dyrektor Iwona Raszkiewicz,
Nauczyciele: Mariola Krawczynska, Barbara Kislak, Ewa Horosz 11.10.2015
INNOWACJA PROGRAMOWA: PROGRAM WLASNY ZAPOBIEGANIA WADOM KONCZYN DOLNYCH
W WIEKU PRZEDSZKOLNYM PT. „TUPOT MALYCH STÓPEK” (czas trwania
pazdziernik 2015r. â?? czerwiec 2016r.)
Tworzac innowacje pedagogiczna pod uwage zostal wziety szybki
rozwój wspólczesnej cywilizacji oraz tryb zycia ulegajacy dosc
istotnej zmianie, w której nastepuje spadek udzialu ruchu w zyciu codziennym.
Wplywa to niekorzystnie na prawidlowy rozwój dziecka powodujac obnizenie
sprawnosci, wydolnosci fizycznej i odpornosci organizmu. Konsekwencja tego
sa równiez odchylenia od prawidlowej postawy ciala. U dzieci pojawiaja
sie wady postawy i deformacje stóp. Podstawowym wskaznikiem rozwoju
i zdrowia jest ruch. Zapewnienie dziecku odpowiedniej ilosci wszechstronnego
ruchu jest dzialaniem na rzecz szeroko rozumianego zdrowia dziecka: fizycznego,
psychicznego i spolecznego. Opieka zdrowotna nad dziecmi to wspólna
troska wielu osób. Glównie rodziców nastepnie opiekunów,
nauczycieli w przedszkolu oraz lekarzy róznych specjalnosci. Jesli
lekarz rozpozna wade u dziecka i ustali plan postepowania korekcyjnego, nalezy
stworzyc odpowiednie warunki, dobór i przebieg cwiczen oraz zaangazowac
rodziców wraz z dziecmi do przestrzegania danych zalecen.
Gimnastyka korekcyjna glównie kierowana jest do dzieci z wadami postawy
niewymagajacymi postepowania rehabilitacyjnego. Postepowanie wyrównawczo
â?? korekcyjne ma na celu zahamowanie i likwidacje wady, a tym samym
przywrócenie prawidlowej postawy ciala. Korekcja istniejacych wad u
dziecka jest procesem dlugotrwalym i moze trwac kilka lat, musi byc przemyslana
i konsekwentnie stosowana, aby dala oczekiwane rezultaty. Wady niekorygowane
nasilaja sie w miare dorastania dziecka, moga nawet doprowadzic do trwalych
znieksztalcen i w konsekwencji do kalectwa.
Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym, u których
wady postawy sa wynikiem slabego miesnia lub nieprawidlowego nawyku utrzymania
postawy ciala lub obuwia. Najczestszymi wadami stóp sa stopy plaskie
i koslawe. Wadom tym towarzyszy zazwyczaj koslawosc kolan.
Innowacja ma na celu zahamowanie i likwidacje wad w obrebie konczyn dolnych,
a tym samym przywrócenie prawidlowej postawy ciala. Zarówno
w wychowaniu fizycznym jak i gimnastyce korekcyjnej nadrzednym celem jest
wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka, w szczególnosci ksztaltowanie
umiejetnosci ruchowych oraz korygowanie powstalych wad. Podstawowym celem
proponowanych zabaw i cwiczen jest przeciwdzialanie powstawaniu oraz poglebianiu
sie wybranych wad w odcinku konczyn dolnych. Zgloszone rozwiazanie zostalo
wpisane do rejestru innowacji prowadzonego przez Podlaskiego Kuratora Oswiaty
w Bialymstoku. Zgodnie z nowelizacja Rozporzadzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia dzialalnosci
innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoly i placówki (Dz.U.
z 2002r. nr 56, poz. 506), która weszla w zycie 1 wrzesnia 2011 r.
Organizatorzy: Mariola Krawczynska, Bozena Janicka 15.10.2015