Dni tygodnia

Godziny przyjęć

Poniedziałek

8.00 – 11.00

12.00 – 14.00

Wtorek

 

11.00 – 14.00

Środa

8.00 – 11.00

12.00 – 14.00

Czwartek

8.00 – 11.00

11.00 – 13.00

Piątek

9.00 – 11.00

12.00 – 14.00

Logopeda mgr Mariola- Barbara Krawczyńska

 

Udział dzieci w IX Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Wierszy Logopedycznych
pt. "Wierszyki łamiące języki"

Dnia 09.04.2024r. odbył się IX Międzyprzedszkolny Przegląd Wierszy Logopedycznych pt. "Wierszyki łamiące języki", którego organizatorem było Przedszkole nr 5 w Hajnówce.

Przegląd miał na celu: wzmocnienie motywacji w kierunku pokonywania trudności językowych, integracja dzieci objętych terapią logopedyczną, rodziców i logopedów, kształtowanie i wzbogacanie słownictwa dziecka, rozwijanie pamięci odtwórczej, doskonalenie dykcji, rozwijanie umiejętności słuchania innych oraz popularyzowanie i rozwijanie piękna ojczystej mowy. W proponowanym przeglądzie udział wzieło troje dzieci z naszego przedszkola z grupy IV i V: Eliasz, Elene i Antoni uczęszczających na zajęcia logopedyczne w naszej placówce prowadzonych przez logopedę Mariolę Krawczyńską. Dzieci recytowały wiersze z głoskami, które sprawiały im wcześniej trudności językowe. W trakcie występu pokonały tremę recytując pięknie i wyraźnie przygotowane wiersze. Serdecznie gratulujemy dzieciom osiągniętych sukcesów w terapii logopedycznej!

Logopeda Mariola Krawczyńska

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci biorące udział w IX Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Logopedycznym "Wierszyki łamiące języki" oraz ostatnie zdjęcie grupowe wszystkich uczestników z organizatorami.

 

 

ĆWICZENIA WSTĘPNE PRZYGOTOWUJĄCE NARZĄDY MOWY
W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

Głównym celem ćwiczeń aparatu artykulacyjnego jest uzyskanie takiej sprawności całego narządu mownego, aby bez problemu poradził sobie z głoską, którą będziemy mieli zamiar wywoływać. Najważniejsze są ćwiczenia wstępne przygotowujące narządy mowy do prawidłowej realizacji głosek, czyli ćwiczenia języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego oraz ćwiczenia oddechowe. Dlatego pracę nad każdą głoską rozpoczyna się od odpowiednich ćwiczeń układu artykulacyjnego. Dzieci, które uczęszczają na terapię logopedyczną mają takie ćwiczenia zadane do domu, które należy wykonywać codziennie przez 15 -20 minut.

Poniżej podaję przykłady ćwiczeń z dzieckiem w domu.

Ćwiczenia oddechowe:

- nadmuchiwanie balonów;
- dmuchanie baniek mydlanych;
- dmuchanie na lekkie przedmioty np. piórko, skrawki papieru, piłeczka pingpongowa;
- dmuchanie na wiatraczki;
- rozdmuchiwanie płynnej farby po kartce;
- unoszenie słomką lekkich przedmiotów i utrzymywanie ich w powietrzu przez pewien czas;
- dmuchanie na płomień świecy, tak aby ugasić płomień lub płomień wyginał się na różne strony, ale nie zgasł:
- przekładanie za pomocą słomki np. papierowych liści na szablon drzewa, papierowych kropek na szablon biedronki, papierowych rybek z brudnej wody do czystej itp.
- wydmuchiwanie powietrza przez słomkę do wody.

Pamiętamy o kształtowaniu prawidłowego toru oddechowego czyli przypominamy dziecku o nabraniu powietrza nosem i wydechu ustami:)

Ćwiczenia języka:

- wylizywanie talerza po jedzeniu, rysowanie językiem „obrazków" na talerzu pokrytym rozpuszczonymi lodami lub jogurtem;
- oblizywanie językiem warg posmarowanych czekoladą lub miodem;
- lizanie lodów z wysuniętym daleko do przodu językiem;
- zbieranie językiem z talerza pokruszonych chrupek kukurydzianych, ryżu preparowanego, płatków śniadaniowych;
- „poranne witanie i wieczorne żegnanie” - przy porannym myciu zębów język wita się z każdym ząbkiem, zaś przy wieczornym każdemu mówi dobranoc (czubkiem języka dotykamy każdego ząbka w jamie ustnej);
- wysuwanie i cofanie języka (język to „kukułka w zegarze”);
- robienie z języka na przemian chudego i grubego (najedzonego) węża;
- dmuchanie na kolorowe papierki z językiem ułożonym na kształt rynienki;
- oblizywanie językiem górnych i dolnych zębów;
- kląskanie czubkiem i środkiem języka - „jedzie konik”;
- język na „zjeżdżalni” - przesuwanie językiem po podniebieniu;
- „słoń macha trąbą” (język stara się dotknąć nosa i brody na zmianę);
- „huśtawka” - na czubek języka kładziemy np. płatek śniadaniowy, dziecko huśta go wewnątrz buzi dotykając nim do wałka dziąsłowego;
- udajemy chomika, który wypycha swoje policzki jedzeniem (wypychamy policzki językiem po obu stronach);
- bawimy się w dzięcioła, który stuka w drzewo (czubek języka uderza szybko i mocno o podniebienie).

Ćwiczenia warg:

- przesyłamy całuski i uśmiechy najbliższym - dziecko po kolei całuje palce u swoich rąk i zdmuchuje pocałunek przesyłając go: mamie, tacie, babci, dziadkowi. Na zakończenie szeroko się uśmiecha.
- „cmokanie” – propozycja zabawy dla dziewczynek: smarujemy usta dziecka jakąś barwną szminką, następnie prosimy, żeby pokryło kolorowymi całuskami całą kartkę papieru. Podczas zabawy możemy wybrzmiewać np.: samogłoski.
- zabawa w „króliczka i potworka" (króliczek nagryza dolnymi zębami górną wargę, potworek odwrotnie. Obaj „zjadają" wargi z wielkim apetytem!;
- gra na organkach, flecie, grzebieniu, gwizdanie na gwizdku;
- zabawa w ” konika” ( konik biega i na dany sygnał parska wargami jak najgłośniej potrafi);
- „nie chcemy jeść” (wciągamy wargi do jamy ustnej);
- zabawa w „ptaszka” - dziobiemy ziarenka (nasze wargi to dziób, zaś ziarenka to pokruszone chrupki kukurydziane, ryż preparowany, płatki śniadaniowe);
- krzywe uśmieszki (kierujemy kąciki warg raz w jedną, raz w drugą stronę);
- "baloniki" (przepychamy powietrze od prawego do lewego policzka);
- zabawa w „ dźwig” (na wysuniętą do przodu górną wargę tzw. „ryjek świnki” kładziemy słomkę i wraz z „ładunkiem” próbujemy przejść od ściany do ściany);
- trzymanie wargami plastikowej łyżeczki z piłeczką pingpongową (kto potrafi przejść od jednej ściany do drugiej i nie upuścić piłeczki?);
- „siłowanie się” (dziecko trzyma w ustach kartkę papieru, zaś drugi uczestnik zabawy stara się ją zabrać wargami);
- zabawa w „rybkę” (poruszamy wysuniętymi wargami w górę, w dół, zamykamy je i otwieramy na zmianę).

Ćwiczenia żuchwy:

- zabawa w „krowę na łące”- żucie trawy (podczas zabawy można wykorzystać gumę do żucia lub krówki mordoklejki);
- otwieranie i zamykanie bramy (opuszczamy żuchwę jak najniżej - do naszego garażu może wlecieć samolot albo helikopter. Dla opornych łakomczuchów, może to być nawet jakiś mały smakołyk;
- zabawa w robota: ruszamy żuchwą na boki;
- udajemy „rozzłoszczonego psa” -wysuwamy żuchwę wraz z dolną wargą do przodu i warczymy;
- "czesanie" górnej wargi zębami (z góry do dołu).

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

- kaszlenie z wysuniętym na brodę językiem;
- chrapanie na wdechu i wydechu;
- ziewanie przy szeroko otwartej buzi;
- płukanie gardła;
- głębokie oddychanie tylko przez nos lub tylko przez usta;
- energiczna wymowa połączeń głoskowych w różnych głosach (np. śmiejemy się jak tata, mama, babcia, dziadek, dziecko) lub intonacjach (cicho, średnio, głośno): ku – ku - ku, ko – ko, ha – ha, he – he itd.

Każde ćwiczenie artykulacyjne najlepiej wykonywać przed lustrem. To, że dziecko widzi swoją buzię pomaga mu poczuć ułożenie narządów aparatu artykulacyjnego. Drodzy rodzice pamiętajmy, aby zachęcić dzieci w wieku przedszkolnym do wykonywania ćwiczeń ważnym elementem jest stosowanie nazewnictwa ćwiczeń oraz formułowanie i wykonywanie jego w formie zabawowej. Ważne też jest motywowanie dziecka za każdy wysiłek w ćwiczeniach w postaci naklejek, pieczętek lub słownie. Współpraca rodzica w terapii logopedycznej dziecka jest bardzo ważna!

Logopeda Mariola Krawczyńska

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci w trakcie indywidualnej terapii logopedycznej wykonujące ćwiczenia przygotowawcze narządów mownych oraz zdjęcie dmuchawca, który wiąże się z ćw. oddechowymi:) ich lekkością i przyjemnością wykonywania.

 

 

Brzęcząca gimnastyka buzi i języka - grupowe zajęcia logopedyczne w najmłodszej grupie

Najmłodsze dzieci na kolejnych zajęciach logopedycznych o tematyce owadów na majowej łące miały możliwość wspólnego wąchania kwiatów, latania i brzęczenia oraz wzbogacania wiedzy na temat owadów żyjących na łące. Na samym początku zajęć były ćwiczenia artykulacyjne warg i języka z pszczółką Basią. Następnie w trakcie zabawy oddechowej "Z kwiatka na kwiatek" dzieci za pomocą słomki przenosiły sylwety pszczół z kwiatka na kwiatek zbierając pył kwiatowy. Na koniec bawiliśmy się przy piosence ruchowo- naśladowczej "Leci pszczoła", która dzieciom bardzo się spodobała. W trakcie proponowanych zabaw dzieci rozwijały umiejętność prawidłowego oddechu, koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową oraz usprawniały aparat mowy.
/logopeda Mariola Krawczyńska/

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci z grupy I "Puchatki" w trakcie proponowanych zabaw logopedycznych o tematyce owadów na majowej łące.

 

Wiosenne ptaki i ich odgłosy - zajęcia logopedyczne w grupach młodszych

Wiosna nadeszła, a jej zwiastunem są nie tylko pierwsze kwiaty, które zachwycają kolorami po długiej, szarej zimie, ale także powracające ptaki. Na spacerze już słychać ich głośne trele, stąd wziął się pomysł na kolejne wiosenne zajęcia logopedyczne w młodszych gupach. Celem zajęć było usprawnienie narządów artykulacji: języka, warg - mięśnia okrężnego ust i podniebienia miękkiego oraz utrwalanie głosek tylnojęzykowych k i g; rozwijanie słuchu fonemowego i wzbogacanie słownictwa młodszych dzieci.

W trakcie zajęć dzieci poznały nazwy ptaków przylatujących wiosną oraz ich odgłosy, a także w niektórych momentach zajęć poczuliśmy się, jak ptaki w trakcie zabaw ruchowych i dźwiękonaśladowczych. Na samym początku zajęć dzieci poznały głównego bohatera zajęć- bociana oraz wspólnie opisywaliśmy jego budowę. Następnie odbyły się zabawy ruchowe "Bociany" w trakcie której dzieci reagowały na komunikaty słowne i dźwiękowe. Nastepną zabawą ruchową była "Pobudka ptaków", w której dzieci podzielone na zespoły siedziały w swoich gniazdach przygotowując się w trakcie ćwiczeń artykulacyjnych do ćwierkania i latania. Na koniec zajęć odbyła się zabawa inhibacyjno- incytacyjna "Muzyczne stop". Każde z dzieci na koniec otrzymało kolorowankę bociana oraz piórko do ćwiczeń oddechowych w domu.

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ogromny wpływ na rozwój mowy, ma rozwój ruchowy. Naprzemienne ruchy rąk i nóg stymulują obszary mózgu, które odpowiedzialne są za mowę. Wiodące znaczenie dla terapii logopedycznej mają ćwiczenia ruchowe w połączeniu z piosenką, gdyż poza kształceniem funkcji psychoruchowych kształcą wydolność aparatu głosotwórczego, regulują oddech, usprawniają aparat artykulacyjny. /logopeda Mariola Krawczyńska/

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci z grupy I i II w trakcie zajęć logopedycznych nt. "Wiosenne ptaki i ich odgłosy".

 

Udział dziewczynek w VIII Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Logopedycznym "Wierszyki Łamiące Języki"

31 marca 2023 r. odbył się VIII Międzyprzedszkolny Przegląd Logopedyczny „Wierszyki Łamiące Języki”, którego organizatorem było Przedszkole nr 5 w Hajnówce. Przegląd miał na celu; wzmocnienie motywacji w kierunku pokonywania trudności językowych, integracja dzieci objętych terapią logopedyczną, rodziców i logopedów, kształtowanie i wzbogacanie słownictwa dziecka, rozwijanie pamięci odtwórczej, doskonalenie dykcji, rozwijanie umiejętności słuchania innych.
Dwie dziewczynki z naszego przedszkola z grupy III i V: Ania i Ksenia uczęszczające na zajęcia logopedyczne więły udział w przeglądzie logopedycznym, mówiąc wiersze z głoskami, które sprawiały im trudności językowe. Dziewczynki pokonały tremę recytując pięknie i wyraźnie przygotowane wiersze. Jesteśmy dumni z naszych dziewczyn i życzymy im dalszych sukcesów. /logopeda Mariola Krawczyńska/

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieczynki biorące udział w Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Logopedycznym "Wierszyki Łamiące Języki" oraz ostatnie zdjęcie grupowe wszystkich uczestników z organizatorami.

 

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

„Dbaj o język i mów poprawnie, ładnie, wyraźnie oraz dokładnie, bo kto nie ćwiczy często języka, ten się w mówieniu potem potyka”.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku, aby wspierać ochronę różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.
W tym roku dzieci z grupy III ten dzień obchodziły w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Głównym celem naszych działań było kształtowanie świadomości językowej małych Polaków i propagowanie dbałości o poprawność polszczyzny. Dzieci wzięły udział w zajęciach, które przygotowała Pani Joanna. Przedszkolaki odgadywały zagadki słowne i obrazkowe, rozmawiały na temat stosowania zwrotów grzecznościowych. Ochoczo bawiły się w „kolorowe rebusy”, gimnastykowały swój język, próbowały recytować trudne „łamańce językowe”.
/logopeda Mariola Krawczyńska/

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci z grupy III, które obchodziły Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w Miejskiej Bibliotece Publicznej.

 

Zimowo - śnieżne zabawy logopedyczne w młodszych grupach

W styczniu 2023 r. w młodszych grupach dzieci 3 - 4 letnich odbyły się zimowo - śnieżne zabawy logopedyczne, których celem były ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne i rozwijanie mowy. W trakcie zabaw wykorzystana była tematyka nawiązująca do danej pory roku, czyli zimy. Na samym początku na podstawie zimowej ilustracji porozmawialiśmy na temat zimowych zabaw dla dzieci na śniegu rozwijając w ten sposób mowę u dzieci. Następnie na podstawie wierszowanych przygód bałwanka ćwiczyliśmy naszą buzię i język. Później odbyły się ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem śnieżynek. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały swoją "Kule śnieżną" z wykorzystaniem słomek do picia za pomocą, których układały śnieżynki na szablon kuli.
/logopeda Mariola Krawczyńska/

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci z młodszych grup przedszkolnych gr. I i II dzieci 3 - 4 letnich w trakcie zajęć logopedycznych dotyczących tematyki zimowej.

 

Gry i zabawy logopedyczne z piłką

Celem zajęć było rozwijanie orientacji przestrzennej oraz rozwijanie mowy u dzieci w grupach młodszych. Na samym początku zajęć dzieci siedząc w kole za pomocą dotyku zgadywały - Co jest w czarodziejskim worku? Następnie dzieci ustawione w kole, a nauczyciel w środku koła z piłką kolejno rzuca piłką do dzieci, podając nazwy dowolnych kolorów. Dzieci łapią piłkę, potem odrzucają ją podając nazwę jakiegoś przedmiotu, rośliny lub zwierzątka występującego w tym kolorze. Piłki nie można łapać, kiedy nauczyciel wymieni kolor czarny, ponieważ wtedy "piłka parzy". Ćwiczenia logopedyczne skacząca piłka, gdzie w zabawie ruchowej z elementem podskoku dzieci naśladowały odbicia małej piłki – skacząc na palcach, a potem dużej piłki – skacząc na całych stopach oraz wypowiadając w zależności od wiekości piłki hop, hop, hop - głośno i cicho. Na koniec dzieci wysłuchały wiersz E. M. Skorek pt. „Skacząca piłka”, w trakcie którego dzieci powtarzały sylaby: la, la, la podrzucając w rękach małą piłkę tzw. ruch i słowo. Niezabrakło też zawodów z piłką podczas ćwiczeń oddechowych w parach.
/logopeda Mariola Krawczyńska/

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci z grupy I i II w trakcie gier i zabaw logopedycznych z piłką.

 

Jesienna pogoda - zabawy logopedyczne w grupie I i II

Jesień rozpoczęła się na dobre, a nasze trzylatki i czterolatki z grupy I i II w trakcie zabaw logopedycznych poznały zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla tej pory roku. Temperatura spadła jest coraz chłodniej brr.., zaczął wiać wiatr szszsz... i padać deszcz kap, kap, kap. To idealna pora roku na wszelkie ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem materiału przyrodniczego np. liści, jarzębiny lub surowców wtórnych: słomka, woreczek foliowy i ścinki papieru z których wspólnie wykonaliśmy pracę plastyczną pt. "Jesienny deszcz". W trakcie zajęć logopedycznych dzieci dmuchały do swoich woreczków, a skrawki niebieskiego papieru wirowały niczym krople deszczu! Ta zabawka pomaga świadomie gospodarować oddechem, doskonale wypływa na wydłużanie fazy wydechowej. Jesienne zajęcia logopedyczne spodobały się dzieciom z obu grup przedszkolnych.
/logopeda Mariola Krawczyńska/

Opis galerii zdjęć:
Na zdjęciach widoczne są dzieci z grupy I i II w trakcie jesiennych zajęć logopedycznych.

 

Przesiewowe badania mowy u dzieci 5 - 6 letnich

We wrześniu i październiku 2022r. odbyły się badania przesiewowe mowy u dzieci 5- 6 letnich. Przesiewowe badania mowy to podstawowy element profilaktyki logopedycznej umożliwiający wczesne wykrywanie zaburzeń mowy i nieprawidłowości w rozwoju aparatu artykulacyjnego u dzieci. Logopedyczne badania przesiewowe pozwalają na wytypowanie dzieci, u których występują trudności z mową i skierowanie ich na dogłębną diagnozę. Zanim dziecko będzie mogło przystąpić do badania, należy uzyskać pisemną zgodę opiekuna.
Podstawowe zasady przeprowadzania badania przesiewowego mowy to:
1. Badanie przeprowadza się indywidualnie, najlepiej w osobnym pomieszczeniu, by nic nie rozpraszało uwagi dziecka.
2. Badanie powinno trwać od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.
3. W badaniu wykorzystuje się testy, kwestionariusze obrazkowe i inne narzędzia diagnostyczne dla logopedów.
4. Do badania używa się pomocy logopedycznych sprawdzających sprawność artykulacyjną dziecka.
5. Wszelkie narzędzia logopedyczne i materiały pomocnicze, takie jak ilustracje czy testy, powinny być dostosowane do wieku.
Podsumowując przesiewowe badanie logopedyczne jest szybką oceną takich umiejętności jak: rozumienie mowy, nadawanie mowy, artykulacja, budowa i sprawność narządów mowy oraz przebieg funkcji prymarnych. Po zakończeniu procesu przesiewowego, opiekun powinien otrzymać informację o wynikach diagnozy logopedycznej ze wskazaniem ewentualnych zaburzeń mowy lub nieprawidłowości rozwojowych. Celem jest podjęcie terapii logopedycznej na jak najwcześniejszym etapie i tym samym zapobiec utrwaleniu się nieprawidłowych nawyków, które mogą niekorzystnie wpływać na rozwój i funkcjonowanie dziecka. /logopeda Mariola Krawczyńska/

 

Prelekcje dla rodziców nt."Podstawy rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym"

W dniach od 05.09-08.09.2022r. oraz 12.09.2022r. dzięki uprzejmości wychowawczyń w trakcie zebrań w poszczególnych grupach przedszkolnych, odbyły się prelekcje dla rodziców nt. „Podstawy rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym”. Rodzicom zostaly przekazane zgody na badania przesiewowe wraz z wywiadem, a także poruszono następujace zagadnienia: etapy rozwoju mowy dzieci od 3- 6r.ż. ; wskazówki na co należy zwrócić uwagę w mowie dziecka; sposoby i zabawy rozwijające mowę u dzieci oraz przykładowe pozycje książkowe wspomagające rozwój mowy u dzieci. W trakcie spotkania zostały przekazane informacje o badaniach przesiewowych, które odbęda się we wrześniu i w październiku w grupach starszych dzieci 5 - 6 letnich. Natomiast badania przesiewowe w młodszych grupach dzieci 3 – 4 letnich odbędą się w drugim semetrze, jednak w celu poznania dzieci raz w miesiącu będą odbywały się zajęcia logopedyczne w celu wspomagania i rozwijania mowy. Rodzice zostali poinformowani o zakładce Logopedia na witrynie przedszkolnej, w której będą umieszczane artykuły z zajeć oraz o kąciku logopedycznym dla rodziców w formie gazetki. Celem prelekcji w poszczególnych grupach wiekowych było zwiększenie świadomości rodziców o wpływie wad wymowy na rozwój dzieci oraz wskazanie rodzicom możliwości wspierania rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, jak również  rozwijanie współpracy logopedy z rodzicami. /logopeda Mariola Krawczyńska/

 

 

Wstęp

Praca logopedy współcześnie nie polega wyłącznie na eliminowaniu wad wymowy, ale na szeroko rozumianym usprawnianiu rozwoju języka, komunikacji językowej oraz likwidowaniu zaburzeń komunikacji. Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie. Okres przedszkolny to czas, kiedy terapia jest najbardziej efektywna. Nie wolno czekać w nadziei, że dziecko wyrośnie, że jeszcze dojrzeje i zaczynać terapię dopiero w szkole. Wczesne wykrycie zaburzenia mowy zwiększa szansę na powodzenie terapii logopedycznej. Należy pamiętać, że okres przedszkolny jest „złotym czasem” dla rozwoju mowy dziecka.

Głównym celem zajęć logopedycznych jest:
• profilaktyka wad wymowy i zaburzeń mowy,
• wspomaganie rozwoju kompetencji językowych, które decydować będą o
powodzeniu i sukcesach dziecka,
• terapia powstałych już wad oraz zaburzeń

Do zadań i obowiązków logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola.
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ćwiczenia logopedyczne:
oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćwiczenia oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia oddechowych podczas wypowiedzi.
głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w izolacji, sylabach, logotomach, wyrazach, wyrazy dźwiękonaśladowcze, naśladowanie odgłosów.
słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiadanych.
artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywołanie głosek w izolacji, utrwalenie ich poprawnej realizacji w logotomach, sylabach, wyrazach.
leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofonicznie.

Formy pracy:
- terapia indywidualna,
- terapia grupowa,
- konsultacje,
- porady.

Etapy terapii logopedycznej:
a) etap wstępny,
b) etap przygotowawczy,
c) etap właściwej pracy korekcyjnej, który można podzielić na:
– wywołanie głoski,
– utrwalenie i automatyzację głoski.